3 fontos soft skill, amiben fejlődhetsz
Gondolkodtál már azon, miért nem a szakmailag legjobb ember a főnök minden munkahelyen? Hiszen a legjobbnak kellene irányítani, nem igaz? Sajnos a szakmai tudás csak egy része a szükséges tudásnak. Ott vannak még a soft skillek is.
A soft skill azon képességek gyűjtőfogalma, amik az emberek együttműködését segítik, például egy munkahelyen. Ilyen a kommunikációs készség, az empátia, a csapatmunkára való készség, a motiválhatóság, az analitikus gondolkodás és a szervezőképesség is.
Most 3 fontos soft skill fejleszthetési lehetőségeihez adunk ötleteket, hogy sikeresebb lehess meglévő vagy a leendő munkahelyeden.
1. Soft skill – Motiválhatóság
A munkahelyek igyekeznek olyan munkatársakat választani, akik nagyon jó munkát végeznek, és hosszútávon is lehet rájuk számítani. Így költséghatékony. De mi garantálja, hogy egy év múlva is lelkesen és eredményesen fogja végezni a kolléga a munkáját?
A motiváció.
Az értékesítők azzal motiválják magukat minden nap, hogy az asztalukon ott a kép az álomautóról vagy az álomházról, amit el akarnak érni. Te tudod, hogy téged mi motivál?
A saját motiválhatóságunk felismerése az önismereti út része, és nagyon fontos része az életünknek. Hiszen minden valami okkal teszünk meg. És ha ez az ok nem elég nyomós, akkor egy idő múlva nem tesszük meg a kellemetlen dolgokat, mint amilyen a korán kelés egy munkanapon.
Épp ezért a munkáltatókat nagyon érdekli, hogy mivel lehet motiválni téged. meg is kérdezhetik ezt már az interjún. És nyugodtan el is mondhatod. Így születtek meg a munkahelyi gyümölcsnapok, a hozd-be-a–kutyádat munkahelyek és a heti home office lehetősége is.
Derítsd ki mi az, ami téged a legjobban motivál!
2. Soft skill – Kommunikációs készség
A kommunikáció mindennek az alapja. Hiszen hiába tudod a megoldást, ha nem tudod azt elmondani, igaz? És nem elég, hogy el kell tudnod mondani az ötleteidet, de szépen, szabatosan és meggyőzően kell elmondanod. Ijesztő? Te is azok közé tartozol, aki inkább email-t ír?
Szerencsére a kommunikációs készségek tanulással és gyakorlással fejleszthetőek. Szokj rá, hogy előadást tartasz a tükör előtt. Hangosan. Szoktasd magad ahhoz, hogy összefüggően beszélsz, kényelmes tempóban, nem hadarsz, nem dadogsz.
Olvass kommunikációról szóló könyveket, jegyezd meg a varázsmondatokat, és gyakorolj, gyakorolj. Figyelj oda a non verbális kommunikációdra is. beszéd közben ne izegj – mozogj, ne tördeld a kezed.
Nyugodtan gyakorolj másokkal együtt, hiszen a saját hibáidat nem mindig látod.
3. Szervezőképesség
A szervezőképesség olyan skill, amire minden munkakörben és élethelyzetben szükség van. Ezért erre nagy hangsúlyt érdemes fektetni. A szervezés azt jelenti, hogy képes vagy úgy összerakni a dolgokat (emberek, eszközök, folyamatok), hogy a lehető legrövidebb idő alatt (esetleg határidőre), költséghatékonyan képes vagy elérni a kitűzött célt.
A szervezőképesség leginkább a gyakorlatban fejleszthető, azonban így lesz a legtöbb a hibalehetőségek száma. A szervezést úgy tudod gyakorolni, ha minden adott helyzetben átgondolod, hogy a folyamat hol kezdődik el, mi és ki szükséges a sikeres végrehajtáshoz, mennyi idő kell hozzá, mik a prioritások. Aztán megfigyeled, hogy hol csúsznak el a dolgok. És ebből tanulsz.
Például gyorsan ki kell nyomtatnod egy dokumentumot. Tudod, hol van a legközelebbi lehetőséged a nyomtatásra? Tudod mennyibe fog kerülni? Van nálad annyi? Mi a helyzet, ha az a hely zárva van, és éppen elered az eső?
Találj ki magadnak feladatokat és szervezz. Gyakorolj és fejlődni fogsz.
Ez a 3 olyan skill, ami nagy versenyelőnyt adhat neked az életben, a munkában és a magánéletben is.