5 ok, amiért a munkáltatók szeretik a Z generációt
Kik is ők tulajdonképpen? Hogyan változtatják meg a munkahelyeket és az elvárásokat? Mire lehet készülni a munkáltatók részéről?
Miért szeretjük a Z generációt? Mit adnak ők a munkahelyüknek? Valóban felelőtlenek? Milyen gyakori félreértések vannak körülöttük?
Nézzünk meg 5 okot, amiért szeretik a munkáltatók a Z generációt.
Kik alkotják a Z generációt?
Z generációnak nevezzük a 1995-2010 között születetteket. Ők 20-25 évesek ma már, legalábbis azok, akik már beléptek a munkaerőpiacra.
Az előző generáció, akik 1965-1980 között születtek, őket nevezték X generációnak. Ők azok, akik a jelenlegi dolgozók nagy részét alkotják. Ők ülnek a vezetői székekben, ők húzzák az igát a hálátlan munkahelyeken.
Őket nevezhetjük a munka hősének, a munkamániás generációnak is, akik a „meg kell csinálni, ha beledöglünk akkor is” elvet követték, gyakran a családi élet és az egészség rovására is. Ők nevelték fel a mai Z generációt.
Akik azt látták, hogy ez a fajta munkamorál nem vezet jóra. Széthullott családok és korai betegségek. Ezért ők másképp csinálják. És a munkáltatók ezt szeretik.
Hogy miért?
1. A munka célja a fontos, nem a letöltött munkaórák
A Z generáció feladatot kap, nem munkát. A feladatnak eredménye van, kézzel fogható célja. Ez izgalmas és inspiráló. A versenyszellem erős és hatékony motiváció.
Lényegre törőek, nem szeretik az „úgy teszek mintha”… jellegű munkahelyet. Ők már nem alkalmasak olyan titkárnőnek, aki a körmét reszelgeti egész nap. Ezzel pedig rengeteg pénzt takarítanak meg a munkáltatónak.
2. Munkahely az egész világ
A Z generáció nem tud megülni egyhelyben, egész hónapban egy irodában. Izgalomra és érdekességre vágynak. Szeretnek home office-ban dolgozni, vagy rugalmasan, akár a Duna partról.
Ez rugalmassá teszi a feladatvégzést, nincs kötve sem munkaidőhöz, sem helyhez.
3. Céltudatosak és megoldás orientáltak
Furcsán hangozhat, de különbség van aközött, hogy munkahelyet keres valaki, vagy pénzt akar keresni. A korábbi generációk megtartani akarták a munkahelyüket a „nyugdíjig”, gyakran megalkuvásokkal és betegségekkel szembenézve.
A Z generáció pénzt akar keresni, ezért hajlandó hajtani. Célokat tűz ki, és rugalmasan, feladatról-feladatra halad felé.
Ha pedig úgy látja, hogy egy munkahelyen a céljai reménytelen státuszba futottak, akkor szívfájdalom nélkül felmond, és más úton kezd haladni. Ezért hallhatjuk, hogy „felelőtlenek”, meg „türelmetlenek”. Biztosan vannak ilyenek is, de a többség csupán a célt tartja szem előtt. És ez szokatlan az idősebbek számára.
4. Laza, nyitott és globális gondolkodás
Fiatalok, lelkesek és az interneten nőttek fel. Tudják, hogy minden kérdésre vannak válaszok, csak meg kell találni és ki kell próbálni. Megoldásokat keresnek, nem kifogásokat.
Lazább hozzáállással és globális nyitottsággal, gondolkodásmóddal állnak hozzá a feladatokhoz. Mert a lexikális tudás fontosságát átvette annak a tudása, hogy mit hol találok meg, és a digitális bennszülöttek megtalálnak bármit és mindent.
Ők a „dotcom” generáció, akik némi túlzással tablettel a kezükben születtek és a másodlagos anyanyelvük a digitális nyelv.
5. Azonnali kommunikáció és újdonságok
A Z generáció egyfolytában online és az azonnali kommunikáció a lételeme. Chat, vlog, face time, insta story. Legyen szó bármilyen kommunikációról, ő benne van. Szereti kipróbálni az újdonságokat, nem fél kamera elé állni.
Ezért jobb szereti szemtől szemben megbeszéli a dolgokat azonnal. Lényegre törően, a fontos dolgokat. Ez nem türelmetlenség, hanem céltudatosság. Sok időt és pénzt megspórolnak ezzel a munkahelyüknek.